Wizja to ruch

W minioną sobotę w Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu odbyła się premiera przedstawienia inspirowanego twórczością Pier Paolo Pasoliniego. A zwłaszcza jego znakomitym, mało w Polsce znanym filmem pt. "Theorema". Opolskim spektaklem pt. "Wszystko jutro, czyli lalki wybawione" Mikołaj Mikołajczyk, główny jego twórca, nawiązuje wyraźnie nie tylko do dzieła włoskiego artysty, ale także do jego interpretacji dokonanej w 1974 roku przez Henryka Tomaszewskiego w Teatrze Pantomimy. Tomaszewski w "Przyjeżdżam jutro" wykorzystał motywy "Theoremy" w połączeniu z fragmentami "Bachantek" Eurypidesa. Wszystko po to, by współczesnemu człowieczeństwu przyjrzeć się w kontekście starożytnego mitu dionizyjskiego (...).

Gazeta Wyborcza - Opole nr 26 01-02-2010

Waiting

mini

Jadwiga Majewska

Czarna podłoga sceny z jednym białym pasem. Półmrok, na białym kawałku podłogi stoi w głębi sceny krzesło, na nim siedzi nagi mężczyzna. Jeszcze nie mamy pewności czy jest zupełnie nagi, jeszcze zwodzi nas mrok i wstrzymuje pruderia. Punktowe światło wywołuje więcej szczegółów, teraz już wiemy na pewno, że jest – zupełnie i tylko - sobą. Golas, golas!

(Recenzja zamieszczona w "Didaskaliach" nr 79/80 2007)

Pustka, pustynia i to, co pomiędzy

Teatr opolski jest "staroświecki", a więc wielki, za duży na naszą skarlałą współczesność. Dzisiaj reżyserowi zadomowionemu na scenie małej, ciemnej i nijakiej trudno opanować taką przestrzeń. Jej ostentacyjna sztuczność zdaje się nie do zniesienia... Pozostaje ją zaakceptować.

Teatr nr 4/04.2010

Designed by Web Design Sinci Powered by Warp Theme Framework